SON DAKİKA

Fon Veren Chrest Vakfı’nın Wikileaks Belgelerinde Nasıl Anlatıldığı Ortaya Çıktı

Fon veren Chrest Vakfı’nın Gölge CIA olarak bilinen STRATFOR’dan Türkiye için bilgi istediği ortaya çıktı.

Bu haber 26 Temmuz 2021 - 14:34 'de eklendi.
Abone ol

Oda TV’deki habere göre; Yabancı STK’lardan fon tartışması sürüyor. Fon veren şirketlerle ilgili iddialar ise olayı ilginç bir noktaya götürmeye başladı. Türkiye’deki kurum ve derneklere fon sağlayan Amerikan Chrest Vakfı’nın yöneticileriyle ilgili internette oldukça sınırlı bilgi olması dikkat çekti. Vakfın başkanın internette bulunan tek fotoğrafının sahte olduğu öne sürüldü.

GÖLGE CIA’YA UZANDI

Fonun başkanı Anne Jensen’ın Türkiye ve Kuzey Irak hakkında Amerikan jeopolitik danışmanlık şirketi olarak bilinen ama Gölge CIA olarak da tanınan STRATFOR’dan bilgi istediği ortaya çıktı.

2010 yılında ortaya çıkan Wikileaks belgelerinde yer alan e-postada Jensen’ın Türkiye ve Kuzey Irak hakkında bilgi talep ettiği, ayrıca TSK ile terör örgütü PKK arasında yaşanan çatışmalarla ilgili olarak da sözlü bilgi istediği görüldü. 

KANDİL DE LİSTEDE

Şirketin Türkiye’deki temsilciliğinden istediği brifing konuları arasında Hakkari ile Mardin’de Türk askerlerinin bulunduğu noktalar da yer alıyor. Yazışmaya göre terör örgütünün merkezi Kandil de listede. “Bölgede yaşananlar gelişmelerle ilgili bilgi ve mevcut durumu öğrenmeyi talep ediyoruz” denilen yazışmada askeri hareketler ve güvenlik önlemleri de öğrenilmek istendi.

STRATFOR’DAN CEVAP

Anne Jensen’ın e-postasına cevap olarak 31 Mayıs 2007’de STRATFOR’dan gönderilen e-postada o dönemde Türkiye-terör örgütü PKK arasındaki durum ve Hakkari, Mardin ve Kandil Dağı hakkında bilgi verildiği görülüyor. Ayrıca inceleme için bölgeye de bir ziyaret gerçekleştirileceği yazıyor.

KKTC TEMSİLCİSİ

Şirketin Türkiye’de olduğu gibi KKTC’de bir temsilcisi olduğu Wikileaks belegelerinde yer aldı. Türkiye’den askerlerinin pozisyonlarının istendiği 2007 yılında ABD’nin Kıbrıs temsilcisi ile Dışişleri arasındaki “gizli” ibareli yazışmada “Chrest Vakfı’ndan R.Z.C., Kıbrıs’ın zayıf bir hayırseverlik geleneğine sahip olduğunu ve bağışçıların birkaç sınırlı kişisel ilgi alanına odaklanma eğiliminde olduğunu belirtti” yazışması yer aldı.  

Türkiye’ye yüzbinlerce para aktaran şirketin 19 çalışanı bulunması dikkat çekti.

TÜSEV’DEN ÇIKTI

R.Z.C.’nin fon alan Bianet’de ara ara yazdığı ve bir süre sonra Türkiye’de çokça tartışılan Macar asıllı ABD’li iş adamı George Soros’un Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfına (TESEV) yakınlığı bilinen TÜSEV adına çalışmalar yaptığı görüldü.

İSVEÇ VE NORVEÇ

Bazı Türk basın yayın kuruluşlarının ABD’li STK dışında Norveç ve İsveç devletlerinden de fon aldığı görüldü. Sadece Bianet’İn İsveç’den aldığı fonun toplam miktarı 7 milyon 672 bin 448 ABD doları olarak hesaplandı.

Norveç’in “Kadın izleyiciyi arttırmak” İsveç’in ise “bağımsız haberciliğin devamı” için fon sağladığı belirtildi..

DÜNYA NASIL GÖRDÜ?

Odatv’nin fonlanan medya haberinden sonra başlayan tartışmalar, İletişim Başkanı Fahrettin Altun’un ardından RTÜK’ün açıklaması ve sonradan bu açıklamalara gelen tepkiler ile daha da büyüdü. Fonlanan medya haberi ve Altun’un açıklamasından sonra Medya Özgürlüğü Acil Müdahale (MFRR) ve partnerleri öncülüğünde de bir açıklama yapıldı.

23 KURUM İMZA ATTI

Medya Özgürlüğü Acil Müdahale partnerleri Türkiye’de ‘yabancı fonlu yayın mecralarına’ dair yasal düzenleme çalışmaları için bir açıklama yaptı. Ulusal ve uluslararası 23 kurumun imzası ile yapılan açıklamada konudan duydukları endişeyi dile getirdi. Ayrıca kurumları hedef gösteren açıklamaları da kınadı.

İşte o kurumlar:

ARTICLE 19, Articolo21, Association of European Journalists (AEJ), Gazeteciler Cemiyeti,Ankara DİSK Basın-İş, Committee to Protect Journalists (CPJ), Danish PEN, English PEN, European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF), Free Press Unlimited (FPU), IFEX, IFoX Initiative for Freedom of Expression -Turkey, IPS Communication Foundation, International Press Institute (IPI), Journalists’ Union of Turkey (TGS), Medya ve Hukuk Çalışmaları Derneği (MLSA), Medya Araştırmaları Derneği (MEDAR), OBC Transeuropa (OBCT), PEN International, PEN Netherlands, PEN Vlaanderen, South East Europe Media Organisation (SEEMO), Swedish PEN

ULUSLARARASI MEDYADAKİ TEPKİLER

Odatv’nin haberi uluslararası medya kuruluşlarının Türkçe servislerinin de gündemindeydi. Atılan başlıklar ise dikkat çekti. İngiltere’nin devlet kanalı BBC’nin Türkçe servisi yaşanan tartışmalardan sonra 23 kurum imzalı açıklamayı “Türkiye’nin ‘yabancı fonlu’ haber mecraları ile ilgili yeni düzenleme önerisi büyük endişe yaratıyor” başlığı ile verdi.

Alman kanalı Deutsche Welle Türkçe ise bu bildiriyi “Gazeteci birliklerinden hükümete ‘fonlu medya’ tepkisi” başlığı ile gördü.

BİR İNGİLİZ BİR RUS BİR ARAP

Rus iş insanı Aleksandr Yevgeniyeviç Lebedev’e ait olan İngiltere merkezli The Independent’ın Türkçe servisi olan Independent Türkçe’de ise konu bir yazıyla gündeme gelmiş ve ‘fonlanan medya’ ile açıklama yapan kişilerin söyledikleri derlenmişti. Bu derleme haberde de medya kuruluşlarının fon alması normal bulunmuştu.

 

İngiltere merkezli bir yayın kuruluşu olan The Independent’in Türkçe servisinde bir ayrıntı göze çarpıyor. Kuruluşun Türkçe servisi yayın hakları Media Arab grubunda. Media Arab grubu ise Suudi Arabistan hükümetine yakın olan Suudi Araştırma ve Pazarlama Grubu (SRGM)’na ait. SRGM, ayrıca, daha önce yaptığı yalan haberler ile gündemde olan Şarkul Avsat gazetesinin de sahibi.

“MUHALİF MEDYA KRİMİNALİZE Mİ EDİLİYOR?”

Avrupa menşeili yayın kuruluşu Euronews ise ‘fon alan medya’ tartışmalarını, “Medyaya yabancı fon tartışması: Muhalif yayıncılar kriminalize mi ediliyor?” başlığı ile sitesine taşıdı.

SANSÜR TARTIŞMASI

ABD Hükümeti tarafından finanse edilen uluslararası yayın kuruluşu Voice Of Amerika(VOA), 23 kurumun yaptığı açıklamada yer alan yeni sansür endişesini manşetine taşıdı. “Fon tartışmasının arkasında yeni sansür mü var?” sorusunu başlığına taşıyan VOA, haber içinde Türkiye Gazeteciler Cemiyeti’nin, RTÜK ve İletişim Başkanı Fahrettin Altun’un açıklamalarını karşılaştırdı.

Rus haber servisi Sputnik ise tartışmaları Ruşen Çakır’ın, gazeteci Aytunç Erkin’e yaptığı açıklama üzerinden verdi. Çakır’ın sözlerini manşetine taşıdı.

BİR BAŞKA “FONDAŞ”

Ortadoğu’da yayın yapan Al-Monitor isimli haber sitesi ise yaşanan tartışmaları “Türkiye bağımsız medyaya daha fazla kısıtlama getirmeyi planlıyor” başlığı ile servis etti.

Atatürk'ün Katilleri - Hüseyin Hakkı Kahveci

Al-Monitor ise The Levant Foundation tarafından fonlanan bir medya kuruluşu. Sahibi Jamal Daniel ise Suriye asıllı Lübnanlı.

 

BUGÜN ÇOK OKUNANLAR

BU HAFTA ÇOK OKUNANLAR

Parlamento Haber | Korku yok!